גמילה מהרואין

הרואין הוא סם רחוב חצי סינטטי ממשפחת האופיואידים, הוא דומה מאוד למורפיום אך השפעותיו מהירות יותר ופוטנציאל ההתמכרות שלו גבוה יותר. להרואין צורות רבות החל מאבקה ועד לחומר שחור דמוי זפת. הרואין נצרך במספר דרכים: על ידי הסנפה, הזרקה או עישון ("הרצה" על נייר אלומיניום). מדובר על אחד מהסמים הקשים ביותר, אם לא הקשה ביותר, הן מבחינת ההשלכות שלו על המשתמש והן מבחינת התלות שהוא יוצר. כמובן שמדובר על סם בלתי חוקי במרבית מדינות העולם, כולל בישראל. גמילה מהרואין מאתגרת במיוחד אך היא בהחלט אפשרית בעזרת התאמה אישית לצרכיו של הנגמל, ליווי רפואי, נפשי ורגשי ובעיקר – סבלנות, הבנה והכלה לצד הכוונה ומוטיבציה גדולה.

גמילה מהרואין

אספנו עבורכם את כל המידע בנושא גמילה מהרואין

מהן ההשפעות המידיות של הרואין?

להרואין השפעה מידית בשל הדרך בה הוא נצרך – בהזרקה לווריד או בשאיפה והסנפה. ההשפעה היא אחת של אופוריה גדולה, תחושה של אושר רגשי וגופני, חמימות, שחרור מלחץ וניתוק מהמציאות. להרואין, כמו לאופיואידים אחרים יכולת שיכוך כאב, השכחת המציאות ותחושת ריחוף ו"היי" מאוד אינטנסיבית. ההשפעה כל כך חזקה עד שדי במנה אחת, שימוש חד פעמי כדי לגרום לתלות. הרואין הוא הסם היחיד שנחשב כממכר כבר מהשימוש הראשון.

אל תתמודדו עם העול הגדול לבד.

אפשר לסייע לבן המשפחה וחשוב לשמור גם על עצמכם.
לחצו למידע נוסף:

מהם הנזקים והסכנות בשימוש ארוך טווח בהרואין?

הסכנה הראשונה והמידית היא התמכרות כמובן. הצורך העז של המכור למצוא את דרכו למנה נוספת בלתי נשלט ומכלה את כל המשאבים האפשריים. הרואין הופך להיות מרכז החיים בכל מובן – דברים שבעבר היו חשובים הופכים לחסרי משמעות לחלוטין מול הצורך בסם. מדובר על אחיזה חזקה מאוד שלא קל לשבור. התלות הגופנית שנוצרת בסם מאוד קשה. מעבר לכך, התמכרות להרואין לא ניתן להסתיר, שלא כמו סמים קלים למשל, אי אפשר להחביא את ההתמכרות הזו. שימוש בהרואין משאיר את המשתמש חסר יכולת לעשות פעולות בסיסיות אפילו כמו שמירה על היגיינה אישית, אכילה וכדומה שלא לדבר על עבודה, יחסים בינאישיים או כל פעולה שהיא מעבר לחיפוש דרך אל המנה הבאה. ההשפעות על מהלך החיים כמעט מידיות וחמורות – לאחר תקופה קצרה, כל מה שנישאר הוא ההרואין.

בנוסף, להרואין השפעות חמורות על גופם של מכורים, החל מירידה קיצונית במשקל (הרואין מדכא תיאבון) ועד לבעיות בכלי דם (בשל הזרקה), כליות, כבד, לב ומערכת העצבים ועד לסיכון מוגבר להידבקות במחלות כמו HIV והפטיטיס. החומרים המוספים להרואין הרסניים לגוף האדם, בוודאי בדרך בה הם נצרכים יחד עם הסם. הרואין מדולל עם מגוון חומרים שונים ומסוכנים לכשעצמם על ידי סוחרים כדי למקסם רווחים. כמובן שלא ניתן לדעת מה בדיוק כוללת כל מנה של הרואין ולכן משתמשים בסם חשופים לכימיקלים וחומרים בלתי ידועים בכל שימוש.

מעבר לכך, בשלבי ההתמכרות המתקדמים, בשל מצבם הכלכלי, המשפחתי והבריאותי, מכורים רבים מוצאים את עצמם ללא כל מסגרת תומכת ונוטים להגיע לרחוב. שם הם חשופים לכל הסכנות הכרוכות בחיים ללא קורת גג החל מחולי ועד לאלימות.

מהם תסמיני הגמילה מהרואין?

תסמיני גמילה או "קריז" הם אחד המאפיינים החזקים ביותר של שימוש בהרואין. קריז מופיע כשההשפעה של הסם מתפוגגת והמכור מתחיל להרגיש את הצורך בסם. תסמיני הגמילה של הרואין חזקים במיוחד בעוצמתם, הם כוללים למשל:

  • כמיהה עזה ובלתי נשלטת בסם – מכורים יעשו כל מה שביכולתם כדי להשיג עוד מנה אחת כולל להשתמש באלימות, לגנוב, למכור את גופם, לרמות בני משפחה וחברים. הצורך בסם גובר על המוסר ועל ההיגיון.
  • כאבים חזקים בכל הגוף
  • בחילות והקאות
  • סחרחורות
  • רעידות
  • שלשולים
  • עלייה בחום הגוף שגורמת לתחושת קור
  • הרחבת אישונים ורגישות לאור
  • פיהוקים
  • כאבי פרקים חזקים


להרואין לא רק השפעה פיזית חמורה אלא גם נפשית. לאחר התפוגגות תסמיני הגמילה הפיזיים מכורים רבים מרגישים אי שקט, דיכאון, חרדה, חווים בעיות שינה ואכילה. אך התחושה החמורה ביותר היא ריקנות, נגמלים מספרים על תחושת ריק גדולה, על חור בחייהם שהם לא מצליחים למלא בכוחות עצמם.

איך נגמלים מהרואין - שלושת השלבים של גמילה מהרואין

הרואין הוא אחד הסמים בעלי האחיזה החזקה ביותר, תהליך הגמילה ממנו מורכב ונמשך זמן רב יותר מגמילה מסמים אחרים (פירוט בהמשך), הוא דורש מחויבות גבוהה מן הנגמל, אורך רוח וכוחות נפשיים. ככל שמזהים את ההתמכרות מהר יותר וההתערבות מבוצעת בשלב מוקדם יותר כך עולים סיכויי הגמילה. עם זאת, תהליך הגמילה מהרואין אינו קבוע אלא מותאם אישית לכל נגמל וצרכיו, רצונותיו ויכולותיו כמו גם מצבו הפיזי והנפשי אך ככלל הוא כולל שלושה שלבים:

השלב הראשון : דה טוקסיפיקציה – ניקוי הגוף מהרואין

השלב הראשון בתהליך הוא אשפוז במרכז הגמילה הכולל ניקוי הגוף מן הסם – דה טוקסיפיקציה או דיטוקס, בשלב זה מפסיקים את השימוש בהרואין ושוברים את התלות הגופנית המידית. סטנדרט הטיפול כיום כולל עזרים תרופתיים המונעים את הופעתם של תסמיני הגמילה הקשים המלווים את הפסקת השימוש, הנפוצים הם:

  • מתאדון – תחליף אופיואידי סינטטי המשמש כתחליף סם. המתאדון מתנהג בגוף האדם בדומה להרואין אך הוא אינו כולל השפעות אופוריות, כך הוא מונע את תסמיני הגמילה ואת ההשפעה המשכרת של ההרואין יחד. מתאדון אפקטיבי לכ-24 עד 48 שעות במנה יחידה. ניתן להשתמש בו למספר ימים בלבד כתמיכה בתהליך הדה טוקסיפיקציה אך הוא נפוץ גם בטיפול תרופתי ממושך (פרטים בהמשך). החיסרון של מתאדון הוא בשימוש ארוך טווח שכן מדובר על תרופה ממכרת לכשעצמה.
  • levo alpha acetyl methadolALLM – תרופה הדומה במהותה למתאדון אך מאפשרת שימוש של אחת לכשבוע בלבד.
  • Bubrenorphine – תרופה חדשה יחסית לשתיים הקודמות, מאפשרת מינון נמוך יותר וכך בעלת סיכויי התמכרות (שנפוצה עם מתאדון) קטנים יותר.
  • סובוטקס – משמשת לניהול תסמיני גמילה מאופיואידים, חדשה יחסית בשוק התרופות ממשפחה זו, ניתן להשתמש בה הן לטווח קצר והן בטיפול תרופתי ממושך.

השלב השני: התאוששות

לאחר שהנגמל עובר את שלב הדה טוקסיפיקציה, לאחר שהסם אינו נמצא בגוף יותר והמחשבה מתבהרת מתחיל שלב ההתאוששות. בשלב זה, ההשפעות של הסם אינן נוכחות יותר והנגמל מתחיל לחוות את רגשותיו ומחשבותיו ללא מיסוך של ההרואין. כעת מתחיל השלב בו מתנסים בחיים ללא ההרואין, כעת יעלו רגשות מודחקים וסימני גמילה נפשיים כמו פחד וחרדה, דיכאון, חוסר שקט, עצבות גדולה, תחושת אובדן, כעס וכדומה. כל אחלו נחווים כאילו בפעם הראשונה, לעיתים בעוצמות כבירות. בשלב זה, בעזרת טיפול ממוקד בהתמכרויות אפשר ללמוד כיצד לווסת מחדש את הרגשות, לחוות רגשות חיוביים ושליליים כאחד מבלי להצטרך להשתמש בסמים, להבין את טיבה של ההתמכרות וסיבותיה וללמוד כיצד לחיות חיים מלאי משמעות ללא הסם.

השלב השלישי: הטמעה ושיקום

השלב השלישי והאחרון בתהליך הגמילה מהרואין הוא השיקום. הנגמל יצא לדרך חיים עצמאית, למגורים, פרנסה, קשרים בינאישיים וחיי קהילה. בשלב זה לומדים כיצד להתמודד עם אתגרי החיים מבלי להסתמך על סמים כגורם מתווך – עבודה, לחצים בחיי היומיום, מגורים עצמאיים, יחסים זוגיים ומשפחתיים, פיתוח ויישום כלים פרקטיים לחיים בחברה, חיים מלאי עשייה ומשמעות.

כמה זמן לוקח להיגמל מהרואין?

נהוג לומר שגמילה היא תהליך הנמשך כל החיים, במיוחד כשמדובר על גמילה מסמים קשים כמו הרואין. אך השלבים הראשונים של הגמילה נמשכים כשנה וחצי בלבד. שלב הדה טוקסיפיקציה אינדיבידואלי ונמשך בין כמה ימים לכחודש במהלכו הסם יוצא מן הגוף ונשברת התלות הפיזית בו. שלב ההתאוששות לוקח כשנה בדרך כלל, שנה בה לומדים מחדש לחיות בעולם ללא הסם, שנה של טיפול עצמי ובנייה מחודשת של ביטחון, הסתכלות פנימה, למידת ההתמכרות וסיבותיה, השלמה עם פרק ההתמכרות בחיים, בנייה של כלים חדשים שלא כוללים את הסם ובאופן כללי – החלמה. לאחר מכן, נהוג להישאר בטיפול ומעקב צמודים לעוד כחצי שנה על מנת לאפשר לנגמל מעבר חלק מהעולם הטיפולי ואל חיים פוריים ומלאים. כמובן שההמלצה היא לשמור על מסגרת של תמיכה מקצועית, קבוצתית ו/או רגשית כדי לתחזק את הגמילה ולהמשיך בתוצאותיה החיוביות.

האם טיפול תרופתי ממושך הוא חלק מכל תהליך של גמילה מהרואין?

המונח "טיפול תרופתי ממושך" מתייחס להחלפת השימוש באופיואידים כמו הרואין בתרופה המבטלת את תסמיני הגמילה אך אינה כוללת את אותן השפעות אופוריות המאפיינות סמים ממשפחה זו. הטיפול פותח עבור אותו אחוז קטן של מכורים שאינם מצליחים, למרות מאמצים חוזרים ונשנים, להפסיק לצרוך סמים קשים. עבור מכורים אלו, דרכי גמילה אחרות לא צלחו והם ממשיכים לחזור אל הסם פעם אחר פעם, טיפול תרופתי ממושך עבורם הוא מעיין "הרע במיעוטו". הרעיון מאחורי טיפול תרופתי ממושך הוא לתת לנגמל סיכוי לצאת מן העולם הסובב סביב הסם, לשקם את חייו, לחזור לקהילה ולחברה כשהוא בדעה צלולה ועם יכולת לתפקד כאדם מן השורה. טיפול תרופתי ממושך הוא אופציה המוצעת למי שמבקש להיגמל מהרואין, אך היא אינה האופציה הראשונה שכן מדובר למעשה על סוג של החלפת התמכרות אחת באחרת. עם זאת, מכורים רבים שהתחילו מסלול של טיפול תרופתי ממושך יעברו בסופו של דבר לגמילה מלאה לאחר תקופת שיקום וטיפול מקצועי.

האם גמילה מהרואין מחייבת אשפוז במרכז גמילה?

תסמיני הגמילה מהרואין קשים, מורכבים לטיפול וללא השגחה רפואית עשויים אף לסכן את בריאותו ושלומו של הנגמל. לכן, ההמלצה הגורפת היא לא לנסות להיגמל ללא השגחה רפואית ומקצועית. כמו כן, בדומה לסמים אחרים אחד מתסמיני הגמילה מהרואין הוא צורך עז ובלתי נשלט בשימוש בסם – מדובר על צורך גופני אמיתי מאוד המלווה בכאב וסבל שמכורים אינם עומדים בו (האחיזה של הרואין בגופו של המכור חזקה ביותר) ולכן הסיכוי להיגמל עצמאית נמוך ממילא. בנוסף, תהליך הגמילה מהרואין אינו מתחיל ומסתיים בגמילה פיסית מן הסם בלבד, מדובר על תהליך ארוך ולא פשוט של שיקום נפשי, חברתי, גופני ורגשי. על מנת להצליח ולהיגמל מהרואין על הנגמל לקבל כי מדובר במסע מאתגר וארוך, כזה שחשוב כי יעשה תוך קבלת מקסימום תמיכה, עזרה, הכוונה וטיפול מקצועי לגמילה מהסם.

מהם האתגרים הייחודיים לגמילה מהרואין?

עבור נגמלים רבים, האתגר הראשוני הוא להאמין שאכן ניתן להיגמל מהרואין (גם אחרי ניסיונות עצמאיים כושלים). להרואין השפעה כה חמורה וכה רחבה על חייו, גופו ונפשו של המכור עד כי נדמה שאין כל דרך חזרה. רק כאשר ישנה אמונה ביכולת להיגמל ישנה תקווה לעבור מהתמכרות לגמילה. הקושי הגדול נובע מהדרך בה הרואין מכלה את חייו של המכור צעד אחר צעד, השיקום כולל לא רק גמילה פיזית אלא גם נפשית ארוכה ומאתגרת לצד בנייה מחדש של חיים שנהרסו בשל השימוש בהרואין. בנוסף, נגמלים רבים מגלים שמצבם הבריאותי מחייב טיפול לכל החיים (בשל הדבקות ב-HIV למשל או נזקים חמורים למערכות הגוף) ועליהם להתרגל גם לכך. על הנגמל ללמוד לחיות עם מציאות חדשה לחלוטין, למעשה לבנות כמעט מאפס את חייו. מדובר לא רק על אתגר אלא על משימה כבירה.

למה כדאי להיגמל מהרואין?

להתמכרות להרואין השלכות הרסניות על חייו וגופו של המכור – למרות שגמילה מהרואין אינה פשוטה, היא אפשרית ובהצלחה גדולה. היום יותר מאי פעם, ישנה הבנה של ההתמכרות ושיטות חדשות שעוזרות לנגמל לעבור את תהליך הגמילה בקלות רבה יותר. גמילה מהרואין חיונית לשיקום החיים, לחזרה לחיים מלאי משמעות ואושר ללא תלות בסם, לבניית עתיד.

בעזרת צוות המתמחה בגמילה מהרואין, במרכז גמילה מקצועי בו מוצעות כל האפשרויות הקיימות, בו תמיכה, הבנה והכלה של תהליך הגמילה אפשר לא רק להיגמל מהרואין – אפשר לקבל חזרה את החיים.

אנו במרכז מאמינים שאינכם צריכים להתמודד עם ההתמכרות לבדכם. אנו כאן כדי לתמוך בכם בכל צעד בדרך, ולעזור לכם להשיב לעצמכם את השליטה בחייכם.

כדי ללמוד עוד או לקבוע פגישת ייעוץ, אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון 053-4877977. ויחד נוכל להתחיל את המסע שלכם להחלמה.

ד"ר עמרי סיני

ד"ר עמרי סיני

ד"ר סיני הינו נרקולוג מומחה מזה 30 שנה, אחד הרופאים המובילים בתחום הנרקולוגיה בישראל, בעל ניסיון רב בטיפול במרכזי גמילה רבים לאורך השנים. תחומי התמחותו כוללים טיפול באופיואידים, ממריצים, סמים הזייתיים, תרופות מרשם ומשככי כאבים.
השכלתו מקיפה תחומים רבים כגון: לימודי רפואה MD באוניברסיטה העברית בירושלים בשילוב עם התמחות בפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בלב השרון, לימודי תחלואה כפולה בטכניון ולימודי היפנוזה באוניברסיטת תל אביב.
כיום משמש כמנהל המחלקה לתחלואה כפולה במרכז לבריאות הנפש- ״אברבנאל״.

דעו שיש עוד תקווה!

אם אחד ממכם או יקיריכם מתמודד עם קושי בחיים?

אנחנו בוילה באלאנס עומדים לרשותכם לאורך כל הדרך.